NVM 10.00.007 Theeklipper "Cutty Sark" (1869)

Artikelnummer: 10.00.007

De Cutty Sark is een van de beroemdste theeklippers uit de 19e eeuw en wordt beschouwd als een icoon van de gouden eeuw van de zeilvaart. Het schip is vooral bekend vanwege zijn snelheid en zijn rol in de theehandel, die cruciaal was voor de Britse economie in die tijd.

 

Bouw en Kenmerken:

  • Bouwjaar: De Cutty Sark werd in 1869 in Dumbarton, Schotland, gebouwd door de scheepswerf John T. Wells & Co..
  • Type schip: Het was een theeklipper, een type schip dat speciaal was ontworpen voor de snelle transport van thee van China naar Groot-Brittannië. Klippers zoals de Cutty Sark waren beroemd om hun snelheid, vaak in staat om lange afstanden in korte tijd te overbruggen.
  • Afmetingen: Het schip had een lengte van 65 meter, een breedte van 9,7 meter en een zeiloppervlak van ongeveer 1.000 vierkante meter. Het had drie masten en een klassiek zeilplan dat het mogelijk maakte om met een snelheid van rond de 17 knopen te zeilen (ongeveer 31 km/h).

 

Functie en Carrière:

De Cutty Sark werd oorspronkelijk gebouwd voor de theehandel, specifiek voor de verbinding tussen China en Groot-Brittannië, waarbij de Britse handelsmaatschappijen op zoek waren naar de snelste manier om thee naar Europa te brengen. In die tijd was de theehandel van groot belang voor Groot-Brittannië, en snelheid was essentieel om voor te blijven op concurrenten.

  • Deel van de theehandel: De Cutty Sark was ontworpen om de lange reis van China naar Groot-Brittannië in zo kort mogelijke tijd te maken, vaak door de route rond Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika te nemen, aangezien de directe route via het Suezkanaal nog niet beschikbaar was.
  • Andere lading: Hoewel het schip vooral bekend stond om zijn theehandel, werd het ook gebruikt voor het vervoeren van andere goederen, zoals opium en wol.

 

Wedstrijden en Snelheid:

De Cutty Sark was een van de snelste schepen van zijn tijd en nam deel aan verschillende informele "races" met andere theeklippers. Deze races werden vaak uitgevoerd in de competitie om de snelste transoceanische route te varen. In zijn hoogtijdagen stond de Cutty Sark bekend als een van de snelste zeilschepen op zee.

Het Einde van de Zeilvaart:

De opkomst van de stoomschepen in de tweede helft van de 19e eeuw maakte de klassieke zeilschepen, zoals de Cutty Sark, steeds minder rendabel. Stoomschepen konden sneller en betrouwbaarder zijn, aangezien ze niet afhankelijk waren van de wind.

  • Laatste jaren: De Cutty Sark bleef tot 1895 in actieve dienst, toen ze werd omgebouwd voor het vervoer van wol van Australië naar Groot-Brittannië. De scheepvaart in wol en andere ladingen was minder afhankelijk van snelheid, en de Cutty Sark werd uiteindelijk overbodig voor deze nieuwe rol.

 

Het Hedendaagse Erfgoed:

Na zijn actieve dienst werd de Cutty Sark in 1954 aan het National Maritime Museum in Greenwich, Londen, geschonken, waar het schip nu als museum wordt gepresenteerd. Het schip is een van de weinige nog bestaande theeklippers en een levend monument van de gouden tijd van de zeilvaart.

  • Restauratie: De Cutty Sark heeft verschillende restauraties ondergaan, en een van de belangrijkste vond plaats tussen 2006 en 2012, waarbij het schip werd gerenoveerd en opnieuw tentoon werd gesteld voor het publiek. Het schip ligt nu in een glazen tentoonstelling, wat bezoekers een panoramisch uitzicht biedt.


Specifcaties :

Tekeningnummer

Ì´Ì_

10.00.007

Auteur

Ì´Ì_

J.J.van Griethuysen

Omschrijving

Ì´Ì_

Theeklipper "Cutty Sark" (1869)

Kwaliteit

Ì´Ì_

algemeen plan; zeilplan; sp/lijnen; spanten 1:50; grootspant; details

Schaal

Ì´Ì_

1 : 100

Aantal bladen A00

0

Aantal bladen A0

1

Aantal bladen A1

4

Aantal bladen A2

0

Aantal bladen A3

19

Aantal bladen A4

0

Aantal bladen A4 tekst

0

Gewicht in gram

455

Bijzonderheden

l.o.a. 88 cm

Dit is een voorlopige set tekeningen in afwachting van het gereedkomen van de volledig herziene en uitgebreide tekeningset die t.z.t. in twee of drie delen zal worden uitgegeven.

Met de nu beschikbare set kan een volledig model worden gebouwd.

Ì´Ì_

0 sterren op basis van 0 beoordelingen