Artikelnummer: | 10.00.011 |
Een Hollands fluitschip uit circa 1670 was een type koopvaarder dat bijzonder populair was in de 17e eeuw, tijdens de Gouden Eeuw van Nederland. De fluit werd beroemd vanwege zijn efficiëntie in de handel, vooral in de trans-Atlantische en Oost-Indische handel. De fluit was een van de belangrijkste schepen voor de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) en andere handelsmaatschappijen uit die tijd.
De fluit was een zeilschip dat werd ontworpen voor handel. Het was een breed, diep en robuust schip met een relatief eenvoudig ontwerp, wat het geschikt maakte voor het vervoeren van grote hoeveelheden lading over lange afstanden.
Hoewel de fluit voornamelijk bedoeld was voor handel, had het schip in sommige gevallen ook beperkte bewapening. Vooral als het schip deel uitmaakte van een handelsvloot die naar de Oost-Indische of West-Indische gebieden zeilde, werd het vaak uitgerust met kanonnen ter verdediging tegen piraten of vijandige schepen.
De Hollandse fluit was een van de belangrijkste schepen voor de Nederlandse handel tijdens de 17e eeuw. Dit type schip was onmisbaar voor de VOC, die handel dreven met Azië, en de WIC, die zich richtte op de Amerikaanse kolonies en de trans-Atlantische slavenhandel. De fluit had een enorme impact op de wereldhandel en droeg bij aan de welvaart van Nederland tijdens de Gouden Eeuw.
VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie): De VOC gebruikte fluiten voor de specerijenhandel in Azië. De fluiten waren de werkpaarden van de lange handelsreizen naar de Oost-Indische eilanden, waar ze specerijen zoals peper, nootmuskaat en kruidnagel vervoerden naar Europa.
WIC (West-Indische Compagnie): De WIC gebruikte fluiten voor handel in de West-Indische regio. Dit omvatte de handel in suiker, tabak, en de slavenhandel. De fluiten waren ook betrokken bij militaire operaties in het Caribisch gebied en de oorlog tegen de Spaanse en Portugese koloniën.
Verhouding tussen kosten en baten: De fluit was relatief goedkoop om te bouwen in vergelijking met grotere oorlogsschepen, maar had desondanks veel capaciteit voor lading en was geschikt voor lange reizen. Dit maakte het schip bijzonder geschikt voor de drukke handelsroutes van de 17e eeuw.
Efficiency in bouw: De fluit werd gebouwd met relatief weinig hout, waardoor het goedkoper was om te produceren dan andere schepen van die tijd. Dit verhoogde de winstgevendheid voor handelaren en ontdekkingsreizigers.
Zeiltechnologie: De fluit maakte gebruik van geavanceerde zeiltechnologie die het schip in staat stelde om snel over de oceaan te zeilen, ondanks het feit dat het vaak grote ladingen vervoerde. Het schip kon zelfs door ondiepere wateren navigeren, wat van pas kwam tijdens handelsreizen naar afgelegen havens en eilanden.
Specificaties :
Tekeningnummer |
Ì´Ì_ |
10.00.011 |
Auteur |
Ì´Ì_ |
J. Toet |
Omschrijving |
Ì´Ì_ |
Hollands fluitschip (ca 1670) |
Kwaliteit |
Ì´Ì_ |
sp/lijnen; alg.plan/tuigplan; dekken; doorsneden; details |
Schaal |
Ì´Ì_ |
1 : 50 |
Aantal bladen A00 |
0 |
|
Aantal bladen A0 |
3 |
|
Aantal bladen A1 |
0 |
|
Aantal bladen A2 |
0 |
|
Aantal bladen A3 |
0 |
|
Aantal bladen A4 |
0 |
|
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
|
Gewicht in gram |
265 |
|
Bijzonderheden |
l.o.a. 93 cm |
Ì´Ì_