NVM 10.00.023 VOC retourschip "Batavia" (1627)

Artikelnummer: 10.00.023

VOC- schip Batavia.

 

Het VOC-schip Batavia is een van de beroemdste schepen uit de geschiedenis van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). Het werd gebouwd in 1628 in de Nederlandse stad Amsterdam en was een oorlogsschip dat werd ingezet voor handel en verkenning in Azië. De Batavia is vooral bekend geworden door de dramatische gebeurtenis die plaatsvond tijdens haar reis naar de Oost.

 

Belangrijkste feiten over de Batavia:

 

  • Bouw en specificaties:

    • Het schip werd gebouwd in de werf van de VOC in Amsterdam en was een zogenaamde Indiaman, een type schip dat specifiek werd ontworpen voor de lange reizen naar Azië. Het was 42 meter lang, had een breedte van ongeveer 11 meter en een diepgang van 5 meter.
  • De reis en schipbreuk:

    • De Batavia vertrok in oktober 1628 vanuit Nederland op haar eerste reis naar de Oost. Het schip vervoerde niet alleen handelsgoederen, maar ook een grote groep soldaten en kolonisten, onder wie de beroemde gouverneur-generaal Pieter de Carpentier.
    • In juni 1629, tijdens de reis, strandde de Batavia op de Houtman Abrolhos, een onbewoond eiland voor de kust van Australië. Het schip kwam daar in de problemen door een navigatiefout, waarbij de kapitein, Francisco Pelsaert, de koers verkeerd inschatte.
  • De tragedie:

    • Na de schipbreuk vonden de overlevenden zich op een onherbergzaam eiland, en wat volgde was een tragisch verhaal van opstand en geweld. De onderofficier Jeronimus Cornelisz, die een plan smeedde om een opstand te leiden, vermoordde honderden mensen in wat bekend is geworden als de "Batavia-tragedie."
    • Uiteindelijk werden de overlevenden gered door het schip Sirius, dat gestuurd werd om hulp te bieden. De meeste van de samenzweerders werden opgepakt, berecht en geëxecuteerd.
  • Restanten en opgravingen:

    • De overblijfselen van de Batavia werden in 1960 ontdekt bij de Houtman Abrolhos. Archeologen hebben sindsdien verschillende delen van het schip opgegraven, en het werd een belangrijk historisch monument voor de VOC-periode.

 

De reconstructie van de Batavia werd in 1985 gestart. Onder leiding van scheepsbouwmeester Willem Vos is door een wisselende groep reÌÎÌüntegranten, vrijwilligers en medewerkers aan het schip gebouwd. Uitgangspunten waren authentieke herbouw, met gebruikmaking van originele materialen en een bouwmethode op ambachtelijke wijze. Op 7 april 1995 heeft Koningin Beatrix dit schip 'Batavia' gedoopt, waarna het te water is gelaten.

Ondanks de zuinige aard van de Nederlanders, werden VOC schepen rijk versierd met veel beeldsnijwerk. De Galjoensleeuw op de Batavia is als het ware het gezicht van het schip. Hij valt erg op. De leeuw is gemaakt van Lindehout.

De spiegel is het visitekaartje van de Batavia. Je kunt er op lezen van welke maatschappij, in dit geval de VOC is, en waar het vandaan komt. De VOC had zes afdelingen, die elk hun eigen letter hadden. A staat voor Amsterdam. Op het holle gedeelte is een prachtig zeegezicht geschilderd.

De vier staande figuren zijn twee Germanen en twee Nassau's, die verwijzen naar de Bataafse mythe, waar het schip haar naam aan dankt. De vreemde figuren daaronder, dienden om de zeegeesten af te schrikken.

Bron : www.bataviawerf.nl/voc-schip-batavia

Specificaties :

Tekeningnummer

Ì´Ì_

10.00.023

Auteur

Ì´Ì_

J. Esveldt

Omschrijving

Ì´Ì_

VOC retourschip "Batavia" (1627)

Kwaliteit

Ì´Ì_

sp/lijnen; aanzichten, doorsneden, details en tuigplan

Schaal

Ì´Ì_

1 : 50

Aantal bladen A00

0

Aantal bladen A0

11

Aantal bladen A1

3

Aantal bladen A2

0

Aantal bladen A3

0

Aantal bladen A4

0

Aantal bladen A4 tekst

0

Gewicht in gram

850

Bijzonderheden

l.o.a. 114 cm

dM 1992/4,5,8, 1993/1,2,4,7,9,10, 1994/1,3,5,8, 1995/2,4,6,8,10

Kopie artikel: 72.10.004 (zie aldaar)

Het museumschip in Lelystad

Ì´Ì_

Ì´Ì_

0 sterren op basis van 0 beoordelingen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »