NVM 10.02.007 Egyptisch vrachtschip (ca 2500 voor Chr.)

Artikelnummer: 10.02.007

Een Egyptisch vrachtschip uit de oudheid was een essentieel onderdeel van de handel en het transport in het oude Egypte. Ze werden voornamelijk gebruikt om goederen over de Nijl te vervoeren, maar ook om goederen naar andere delen van het Middellandse Zeegebied en het Nabije Oosten te brengen. Dit type schip zou verschillende kenmerken en ontwerpen hebben gehad, afhankelijk van de tijdsperiode, maar hier zijn enkele algemene kenmerken van een Egyptisch vrachtschip:

 

Kenmerken van een Egyptisch Vrachtschip

 

  1. Bouwmateriaal:

    • De schepen waren voornamelijk gemaakt van hout, vaak van lokale houtsoorten zoals tamarisk, acacia, en sycomoor. Houten planken werden aan elkaar bevestigd met touwen of houten pinnen, aangezien de technologie voor metalen schroeven of spijkers in deze tijd nog niet bestond.
    •  
  2. Vorm:

    • Vrachtschepen uit het oude Egypte hadden vaak een lange, smalle vorm en een platte bodem, waardoor ze goed over de ondiepe wateren van de Nijl konden navigeren.
    • De boeg was vaak iets omhoog gebogen, zodat het schip makkelijker door het water gleed.
    •  
  3. Zeilen en Roeispanen:

    • Egyptische vrachtschepen hadden meestal een zeil dat gebruik maakte van de wind om over de Nijl te varen, hoewel de Nijlstromen ook vaak werden gebruikt voor transport in een bepaalde richting.
    • Roeispanen werden gebruikt wanneer de wind niet gunstig was, of wanneer het schip tegen de stroming in moest varen.
    •  
  4. Grootte:

    • De grootte van een Egyptisch vrachtschip varieerde, maar in het algemeen waren ze lang en breed, zodat ze veel goederen konden vervoeren. Sommige vrachtschepen konden tot 30 meter lang zijn.
    • Grotere schepen hadden meerdere dekken voor opslag, terwijl kleinere schepen vaak voor kortere afstanden werden gebruikt.
    •  
  5. Lading:

    • Vrachtschepen werden voornamelijk gebruikt voor het vervoeren van granen, bouwmaterialen zoals stenen en zand, hout, en luxe goederen zoals papyrus en linnen.
    • Ze werden ook gebruikt voor het transporteren van mineralen zoals koper, steen en andere materialen voor de bouw van piramides, tempels, en andere monumenten.
    •  
  6. Navigatie:

    • Schepen werden vaak gestuurd door een stuurman die aan de achterzijde van het schip werkte. Bij grotere schepen waren er meerdere roeiers die aan de zijkanten werkten.
    • Het gebruik van de stroming van de Nijl was belangrijk voor het transport, aangezien deze rivier een belangrijke levensader was voor het hele land.
    •  

Symboliek en Cultureel Belang

Schepen in het oude Egypte hadden ook een symbolische waarde. Ze werden vaak geassocieerd met het idee van de reis naar het hiernamaals, zoals te zien is bij de vondst van een ritueel schip in de tombe van Farao Cheops (Khufu). Dit schip werd in een nabijgelegen graftombe begraven en werd verondersteld te helpen bij de reis van de farao naar het hiernamaals. Het werd beschouwd als een symbool van de doorreis en het leven na de dood.

 

Voorbeeld: Het Cheops Schip

Een van de bekendste vondsten van een Egyptisch schip is het Cheops schip, dat in 1954 werd ontdekt in een put nabij de Grote Piramide van Gizeh. Dit schip, dat ongeveer 4500 jaar oud is, wordt beschouwd als een van de best bewaarde voorbeelden van een oud Egyptisch schip. Het werd in 14 delen gevonden en heeft sindsdien geholpen om veel te leren over de scheepsbouwtechnieken uit die tijd.

 

Conclusie

Egyptische vrachtschepen waren onmiskenbaar een essentieel onderdeel van de economie en het dagelijks leven van het oude Egypte. Ze speelden een cruciale rol in de handel, het vervoer van goederen en het ondersteunen van monumentale bouwprojecten. Hun ontwerp weerspiegelt de verfijning en vindingrijkheid van de oude Egyptenaren in het benutten van de natuurlijke hulpbronnen en technologieën die hen ter beschikking stonden.


Specificaties :

Tekeningnummer

10.02.007

Auteur

E.v.d. Stoep

Omschrijving

Egyptisch vrachtschip (ca 2500 voor Chr.)

Kwaliteit

sp/lijnen; langsdoorsnede; dekplan; tuigplan; details

Schaal

1 : 50

Aantal bladen A00

0

Aantal bladen A0

0

Aantal bladen A1

2

Aantal bladen A2

0

Aantal bladen A3

0

Aantal bladen A4

0

Totaal aantal bladen tekening

2

Aantal bladen A4 tekst

0

Gewicht in gram

105

Bijzonderheden

l.o.a. 64 cm

dM 1976/8

Kopie artikel: 12.02.007 (3 blz) (= 12.02.008)

0 sterren op basis van 0 beoordelingen