NVM 10.17.011 motorreddingboot "Carlot" (1960) - KNZHRM

Artikelnummer: 10.17.011


Specificaties :

Tekeningnummer

10.17.011

Omschrijving

motorreddingboot "Carlot" (1960) - KNZHRM

Kwaliteit

sp/lijnen 1:37,65; langsdoorsnedes; doorsnedes

Schaal

1 : 40,2

Aantal bladen A00

0

Aantal bladen A0

0

Aantal bladen A1

1

Aantal bladen A2

1

Aantal bladen A3

0

Aantal bladen A4

0

Totaal aantal bladen tekening

2

Aantal bladen A4 tekst

0

Gewicht in gram

85

Bijzonderheden

l.o.a. 52 cm

Opmerkingen

 

 

De mrb Carlot werd gebouwd op de werf v/h H. Schouten N.V. te Muiden. Zij werd bekostigd uit de nalatenschap van mejuffrouw C. M. J. Meyer, die bij testament had bepaald, dat aan de boot de naam Carlot zou worden gegeven.

De Carlot, en haar zusterschepen de Bernard van Leer (1965), de Gebroeders Luden (1965), de Johanna Louisa (1968) en de Suzanna (1968) zijn van het type Prins Hendrik (1951), doch 4,15 m breed i.p.v. 4,05 m.

Zij zijn uitgerust met twee Kromhout-dieselmotoren type 8 TS 117 elk 140 pk. De motoren zijn uitgerust met een hydraulische keerkoppeling reductie 3 : l, en de maximum snelheid bedraagt 10,6 knopen.

Bemanning 5 personen; geredden-capaciteit: 120 personen.

Deze boten waren oorspronkelijk alleen voorzien van dichte stuurhuizen. Alle vóór de Carlot gebouwde motorreddingboten hadden minstens één open stuurstand. Weliswaar hebben deze het voordeel, dat de schipper een onbelemmerd uitzicht heeft, doch het nadeel is dat de bemanning slechts gedeeltelijk beschut staat, hetgeen op lange tochten extra veel eist van hun uithoudingsvermogen. Dank zij het dichte stuurhuis wordt het zelfrichtend vermogen nog eens extra vergroot. Zijn namelijk alle deuren in dit stuurhuis gesloten dan vormt de “luchtbel” in het stuurhuis een zo grote opdrijvende kracht dat de boot eigenlijk niet meer kan omslaan. Bij de kantelproef met gesloten deuren richtte de boot zich onmiddellijk en was na 6 seconden weer in haar normale stand. Bij open deuren duurde het ± 50 seconden alvorens de boot zichzelf had gericht. De boten van het type Carlot zijn door middel van 6 waterdichte schotten, 16 luchtkisten en 5 bodemtanks in 28 waterdichte afdelingen verdeeld. De stuurinrichting bestaat uit een door een telemotor bediende elektrisch-hydraulische stuurmachine, met mogelijkheid tot hand-sturen. In het bovenstuurhuis zijn speciaal geconstrueerde slingerruiten aangebracht, alsmede een echolood, de afstandbediening voor de radiotelefonie-toestellen, de intercom naar het onderstuurhuis en een magnetisch kompas. In het onderstuurhuis bevinden zich de radiotelefonie-toestellen, een automatische radio-richtingzoeker met vast kruisraam in de mast en de radarinstallatie, waarvan de antenne op het dak van het bovenstuurhuis is geplaatst. Vanaf 1976 zijn de boten van het type Carlot voorzien van een ‘flying bridge’, een kleine open stuurstand om een beter zicht rondom te hebben. In haar 39 dienstjaren maakte de Carlot 579 reddingstochten. Daarbij werden 799 mensen, negen katten, een hond en een duif gered.

0 sterren op basis van 0 beoordelingen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »