Artikelnummer: | 10.20.008 |
Het zusterschip van de Wamandai heeft misschien meer beleefd maar daar is minder over bekend. Toch is het de moeite waard daar een pagina aan te wijden.
Mslb A.871 WAMBRAU
Bouwjaar 1956 werf, Rijkswerf Willemsoord, Den Helder bouwnummer 52.
Lxbxhxdg.: 26,38 x 6,6 x 3,05 x 2,05 meter, verplaatsing 154 brt.
1 x 8 cilinder Werkspoor uit 1956 vermogen 500 apk. = 368 kW.
Gebouwd in een serie van 3. Gebouwd 27-08-1956. Te water 08-01-1957.
Namen:
1956 A.871 WAMBRAU Koninklijke Marine, Den Helder.
1987 SEA DRIVER II J.Th.Mos, Enkhuizen.
198? JOSEPHINE Geo. Gradel Co.,Toledo, Ohio, Amerika.
De WAMBRAU was bestemd voor de dienst in Nederlands Nieuw Guinea en werd op 09.02.1957 aan boord van het m.s."RIOUW" naar Singapore gebracht. Vandaar ging ze op eigen kracht verder naar Sorong. Daar deed ze van allerlei werk. Zo sleepte ze in 1959 een defect watervliegtuig over 500 zeemijlen terug naar Biak! Nadat Nieuw Guinea aan Indonesië werd overgedragen, kwam de "WAMBRAU" in oktober 1962 terug naar Nederland. Dat gebeurde aan boord van het m.s."SCHIELLOYD". Ze heeft daarna dienst gedaan als haven- en kustsleper voor de marine en is in 1987 verkocht aan de bekende handelaar Joop Mos in Enkhuizen.
Specificaties :
Tekeningnummer |
10.20.008 |
Auteur |
J.TH.M.Kellen |
Omschrijving |
HrMs sleepboot "Wambrau" A871 (1956) |
Kwaliteit |
spanten tot de waterlijn; zijaanzicht; dekplannen |
Schaal |
1 : 500 |
Aantal bladen A00 |
0 |
Aantal bladen A0 |
0 |
Aantal bladen A1 |
0 |
Aantal bladen A2 |
0 |
Aantal bladen A3 |
0 |
Aantal bladen A4 |
1 |
Totaal aantal bladen tekening |
1 |
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
Gewicht in gram |
30 |
Bijzonderheden |
l.o.a. 9,9 cm |
Opmerkingen |