NVM 50.00.011 Pander S-4 Postjager (1933)

Artikelnummer: 50.00.011

Pander S4 Postjager.

Ì´Ì_

Bron : www.wikipedia.org/wiki/Pander (verkort)

Vliegtuigbouw.

Geschiedenis.

Tussen 1924 en 1934 had Pander ook een vliegtuigfabriek, die op de houtwerf van het bedrijf in Rijswijk lag. Vliegtuigen waren in die tijd van hout gemaakt met dezelfde houtbewerkingstechnieken die Pander al kende van de meubelbouw. Veelal werden ze in delen gebouwd en later elders, na vervoer over de weg naar een vliegveld, aldaar in elkaar gezet.

Harmen Pander Ì´Ì_was oud-directeur van de Pander-meubelfabriek en nam in 1924 de failliete inboedel van de Vliegtuig Industrie Holland (VIH) over, inclusief de constructeurs Theo Slot en Van der Kwast. Hij richtte de Nederlandse Fabriek van Vliegtuigen H. Pander & Zonen op, samen met zijn zoon Henk.

Ze begonnen met de bouw van een verbeterde versie van de VIH Holland H.2. Dit werd de Pander D. Daarna kwam er nog een aantal toestellen, waaronder de redelijk succesvolle Pander E (17 exemplaren). In 1930-31 leverde Pander ook een bijdrage aan de ontwikkeling van het door Joop Carley ontworpen Werkspoor-vrachtvliegtuig Jumbo, waarvan ÌÎå©ÌÎå©n exemplaar gebouwd is. Het vloog, voornamelijk als lesvliegtuig, voor de KLM en ging bij een bombardement in 1940 verloren.

Het bekendst is de fabriek, en ontwerper Theo Slot, geworden met de Pander S.4 "Postjager". De bouw van dit toestel was in gang gezet door Dick Asjes, nadat er kritiek was geweest op de traagheid van de postvluchten. Hij bewoog Pander ertoe om een speciaal vliegtuig te maken voor de post. Dit werd de S.4 bekend als de Postjager of Panderjager (maar later ook als Pechjager). In oktober 1933 zou dit vliegtuig zijn recordvlucht hebben moeten maken naar Nederlands-IndiÌÎÌà, maar het begon zijn vlucht pas in december van datzelfde jaar. Het moest een noodlanding maken in ItaliÌÎÌà. Uiteindelijk kwam het aan in Batavia na 72 uur en 20 minuten. Terug in Nederland vloog het vliegtuig in 1934 mee in de Melbourne race. Bij de tussenlanding in Allahabad (India) klapte een deel van het landingsgestel in elkaar. Nadat dit gerepareerd was, raakte het toestel bij de start een tractor, waarna het volledig uitbrandde. De inzittenden konden zich in veiligheid brengen.

De Panderfabriek kwam het Postjagerfiasco niet te boven en moest in 1934 de deuren sluiten. De inboedel en constructeur Theo Slot vertrokken naar Scheepswerf De Schelde in Vlissingen. Het gebeuren werd bespot met de zin "Koop je meubels bij Pander en je vliegtuig bij een ander."

Ì´Ì_

Vliegtuigtypen.

Ì´Ì_Pander D

Ì´Ì_Pander E

Ì´Ì_Pander S4Pander D (1924, eenpersoons militaire trainer, eenmotorig propellervliegtuig, middendekker)

Ì´Ì_Verbeterde versie van de Holland H.2 - die zelf weer een verbeterde versie was van de Carley's C.12. Er zijn 7 exemplaren van gemaakt, o.a. voor de MLD en de LA-KNIL (later de ML-KNIL).

Pander E (1926, een- of tweepersoonslesvliegtuig, eenmotorig propellervliegtuig, anderhalfdekker)

Het meest succesvolle Pandervliegtuig. Er zijn er zeventien van gemaakt, in verschillende uitvoeringen, die vooral werden gebruikt door de in 1927 opgerichte Nederlandse Luchtvaartschool (NLS). In 1932 vloog de heer Van Tijen met zijn Pander E "Adelaar" naar Nederlandsch-IndiÌÎÌà en terug.

Pander P1/P2 "Gypsy Pander" (1929, tweepersoonssportvliegtuig, eenmotorig propellervliegtuig, hoogdekker)

Ì´Ì_Redelijk succesvol als racevliegtuig. Er zijn twee exemplaren van gemaakt.

Pander PH-1 ZÌÎå_gling (1930, zweefvliegtuig)

Ì´Ì_Een van het eerste in Nederland gebouwde zweefvliegtuigen, naar ontwerp van Alexander Lippisch. Replica te zien in het Aviodrome.

Pander PH-2 "Mayer" M.1 (1930, zweefvliegtuig)

Ì´Ì_Naar ontwerp van de Duitse Hermann Mayer.

Pander P3 (1932, een- ÌÎÌ_ tweepersoonsvliegtuig, eenmotorig propellervliegtuig, hoogdekker)

Ì´Ì_EÌÎå©n exemplaar gebouwd, voor ene Ten Bosch.

Pander Multipro (1932, driepersoonssportvliegtuig, eenmotorig propellervliegtuig, hoogdekker)

Ì´Ì_Drie exemplaren gebouwd.

Pander S.4 Postjager (1933, driepersoonspostvliegtuig, driemotorig propellervliegtuig, laagdekker)

Ì´Ì_Bedoeld om de postvluchten naar Nederlandsch-IndiÌÎÌà te versnellen, maar het werd achtervolgd door pech. Binnen een jaar na zijn eerste vlucht was het enige exemplaar volledig vernield.

Ì´Ì_

Specificaties Modelbouwtekening :

Tekeningnummer

50.00.011

Auteur

C. ter Horst

Omschrijving

Ì´Ì_Pander S-4 Postjager (1933)

Kwaliteit

Ì´Ì_

Moeilijkheidsgraad

D

Schaal

1 : 35

Aantal bladen A00

0

Aantal bladen A0

0

Aantal bladen A1

1

Aantal bladen A2

1

Aantal bladen A3

0

Aantal bladen A4

0

Totaal aantal bladen tekening

2

Aantal bladen A4 tekst

0

Gewicht in gram

85

Bijzonderheden

spanwijdte 66 cm

dM 1987/6

Kopie artikel: 52.00.011 (11 blz)

Opmerkingen

Ì´Ì_
0 sterren op basis van 0 beoordelingen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »