Artikelnummer: | 50.00.016 |
Koolhoven FK-43
Ì´Ì_
Bron : www.alexdenouden.nl/artikelen/koolhoven04.html
De Koolhoven FK-43 was een vierpersoons cabinevliegtuig. Het toestel is de directe opvolger van de FK-41. Er werden er 12 van verkocht. De KLM was de grootste gebruiker, zij zette het toestel bij voorkeur in als vliegtaxi. Het prototype vloog voor het eerst in 1931. Dit was een mooie, evenÌ´_wichtige machine. Heel geschikt voor binnenlandse vluchten, omdat zij ook op kleine velden kon opstijgen en landen. Het toestel was ook in gebruik als opleidingsvliegtuig voor verkeersvliegers.
De meest memorabele daad ooit verricht met de FK-43? Ongetwijfeld het overvliegen van de voetbalschoenen van Puck van Heel naar Antwerpen. Van Heel was aanvoerder van het Nederlandse elftal dat op 29 april 1934 in Antwerpen tegen BelgiÌÎÌà moest aantreden. In Antwerpen bleek dat Van Heel zijn schoenen vergeten was .... Nederland won, met 4-2, beslist dankzij de inzet van een FK-43.
Het scheelde trouwens niet veel, of het ontwerp van de FK-43 was nooit afgemaakt. De eerste klant, de Amerikaanse miljonair Van Lear Black, verdronk vÌÎ_ÌÎ_r het toestel kon worden afgeleverd. Koolhoven verkocht een licentie aan een ander bedrijf, bouwde een voorbeeldtoestel en leverde dit af - en toen ging dat bedrijf over de kop. Het voorbeeldtoestel verdween spoorloos.
Gelukkig vond Koolhoven in de KLM een afnemer. Eerst werd ÌÎå©ÌÎå©n toestel aangeschaft; dit verongelukte net een maand later. In die korte tijd had het echter prima voldaan. Er werden er nog 'ns zes besteld. Na het neerÌ´_storten van twee van de zeven werden er opnieuw twee gekocht.
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden vier van de KLM-toestellen door de LVA gevorderd. Ze kregen de codes 960, 963, 965 en 966. Van deze gevorderde toestellen kon er slechts ÌÎå©ÌÎå©n ontkomen naar Engeland, waar het enige tijd als verbindingstoestel dienst deed.
Na de oorlog werden er nog eens acht FK-43 toestellen bij Fokker gemaakt, die als "Fokhoven" door het leven gingen. Op eentje na zijn ze allemaal gesloopt. De overgebleven kist stond in het Automuseum in Raamsdonkveer. Feitelijk werd het oorspronkelijk ontwerp zo sterk gemodificeerd, dat ze niet echt als Koolhovens te herkennen zijn.
Ì´Ì_
Technische gegevens :
Jaar |
1931 |
Specificaties Modelbouwtekening :
Tekeningnummer |
50.00.016 |
Auteur |
C. ter Horst |
Omschrijving |
Fokker-Koolhoven FK43 luchttaxi (1946) |
Kwaliteit |
Ì´Ì_ |
Moeilijkheidsgraad |
C |
Schaal |
1 : 20 |
Aantal bladen A00 |
0 |
Aantal bladen A0 |
0 |
Aantal bladen A1 |
0 |
Aantal bladen A2 |
3 |
Aantal bladen A3 |
0 |
Aantal bladen A4 |
0 |
Totaal aantal bladen tekening |
3 |
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
Gewicht in gram |
85 |
Bijzonderheden |
spanwijdte 55 cm |
Opmerkingen |
Ì´Ì_ |