NVM 50.00.020 Lambach HL-II (1937)

Artikelnummer: 50.00.020

PH-APZ Lambach HL-II.

Ì´Ì_

Bron : www.aironline.nl/weblog/2012/03/03/in-the-picture-ph-apz-lambach-hl-ii-echte-nederlandse-luchtvaarthistorie/

Reg: PH-APZ

Type: Lambach HL-II

Constructienr: 20002

Eigenaar: Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en -beheer, Delft

Locatie: Schaffen-Diest (B), 1996 en Lelystad, 2011

Ì´Ì_

Bijzonderheden:
De PH-APZ is een uniek toestel met een rijke historie. Het toestel op de foto‰Û¡ÌÝå»s is een (vliegwaardige) replica van de in 1937 gebouwde Lambach HL II. Dit toestel was in 1937 gebouw en ontwikkeld door Hugo Lambach, afgestudeerd aan de universiteit van Delft.

Het toestel was in 6 maanden gebouwd en was bedoeld om tijdens aerobaticwedstrijden zich te kunnen meten met de kwalitatief betere Duitse vliegtuigen uit die tijd. Als bouwplaats werd onderdak gevonden in de liftenfabriek van Starlift in Rotterdam. Het toestel met de bijnaam ‰Û¡ÌÝ̏Appelzuurtje‰Û¡ÌÝå heeft tot 1940 bij diverse vliegshows voorgevlogen, maar was uiteindelijk niet zo goed als de Duitse concurrentie.

Het toestel had een romp bestaande uit een buizenframe, met linnen bespannen. Verder houten vleugels en een Gipsy Major Mk.1 motor van 140pk.

De originele PH-APZ is verloren gegaan op 10 mei 1940 op het toenmalige vliegveld Ypenburg tijdens het Duitse bombardement aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. De bouwer Hugo Lambach heeft later samengewerkt met Fokker en is in 1972 overleden.

De replica is gebouwd door de Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en ‰Û¡ÌÝÌÕbeheer.

De eerste plannen voor de bouw van de replica dateren uit 1989. In totaal heeft men er 6 jaar over gedaan om het toestel te bouwen. Dit kon exact en natuurgetrouw omdat de originele tekeningen in het Aviodrome aanwezig waren.

Op 18 september 1995 heeft de replica voor het eerst gevlogen vanaf Gilze-Rijen. In 1996 heeft het toestel diverse evenementen vliegend bezocht. Daar heb ik de PH-APZ dan ook op Schaffen-Diest (B) vliegend kunnen zien. Kort daarna, in 1997, werden haarscheurtjes in de vleugelsteunen ontdekt, waardoor het toestel zijn luchtwaardigheid verloor.

Via omzwervingen is het uiteindelijk terecht gekomen in de collectie van het Aviodrome op Lelystad. Daar wordt het toestel soms zelfs buiten tentoongesteld, zoals in 2011 tijdens de NVAV fly-in die in het museum gehouden werd.


Specificaties Modelbouwtekening :

Tekeningnummer

50.00.020

Auteur

C. ter Horst

Omschrijving

Lambach HL-II (1937)

Kwaliteit

Ì´Ì_

Moeilijkheidsgraad

D

Schaal

1 : 10

Aantal bladen A00

0

Aantal bladen A0

0

Aantal bladen A1

2

Aantal bladen A2

0

Aantal bladen A3

0

Aantal bladen A4

0

Totaal aantal bladen tekening

2

Aantal bladen A4 tekst

0

Gewicht in gram

65

Bijzonderheden

spanwijdte 80 cm

dM 1999/5,6

Kopie artikel: 52.00.020 (7 blz)

Opmerkingen

Ì´Ì_
0 sterren op basis van 0 beoordelingen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »