Artikelnummer: | 50.10.003 |
Fokker C5D
Bron : www.wikipedia.org/wiki/Fokker_C.V
De Fokker C.V. was een verkenner/bommenwerper die door Fokker vanaf 1924 werd gebouwd. Het was een doorontwikkeling van de Fokker C.IV. De C.V zou uitgroeien tot meest gebouwde militaire Fokker machine van het interbellum. Fokker bouwde een groot aantal zelf, daarnaast bouwden meerdere buitenlandse cliënten het toestel onder licentie.
Het vliegtuig kon met diverse motoren van 450 pk of meer worden uitgerust. Hetzelfde vliegtuig met een lichtere motor werd C-VI genoemd. De C.V werd in vijf verschillende versies geproduceerd. De spanwijdte van de vleugels verschilde per versie. Vanaf 1925 concentreerde het bedrijf zich op de varianten D en E.
Type |
Omschrijving |
Spanwijdte |
C.V-A |
tactische verkenner |
12,03 m |
C.V-B |
strategische verkenner |
13,33 m |
C.V-C |
lichte bommenwerper |
14,63 m |
C.V-D |
jager, tactische verkenner |
12,50 m |
C.V-E |
bommenwerper, strategische verkenner |
15,30 m |
De C.V werd vanaf 1925 door de Nederlandse Luchtvaartafdeeling aangeschaft. In totaal heeft de Luchtvaartafdeeling 71 C.V's gekocht. In mei 1940 waren er nog 50 operationeel, waarvan 10 in gebruik als lestoestel en een klein aantal als doelsleper. Tussen 10 en 14 mei hebben deze toestellen verscheidene missies gevlogen zonder noemenswaardige verliezen, onder andere boven de Grebbelinie.
De Marine Luchtvaartdienst en de ML-KNIL hebben ook met de C.V. gevlogen
Denemarken kocht 19 exemplaren en bouwde er 23 in licentie. A.P. Botved vloog hiermee van Kopenhagen via India naar Tokyo, en via Siberië weer terug naar Kopenhagen.
De Zweedse Luchtmacht ging in 1927 over tot aanschaf van één Fokker C.V-D en één Fokker C.V-E. In het begin van 1928 werd een overeenkomst getekend waarin Zweden toestemming kreeg om beide varianten in licentie te vervaardigen. De vliegtuigen werden op werkplaatsen van de luchtmacht in Malmen vervaardigd. Daarnaast werden zes C.V-D'S en vier C.V-E'S bij Fokker aangeschaft. Zweden bouwde 35 Fokkers van 1929 tot en met 1935.Een Zweedse C.V, uitgerust met ski's, redde de Italiaanse poolreiziger Umberto Nobile toen hij in 1928 op een ijsschots was gestrand.
In 1928 schafte de Noorse luchtmacht 5 Fokker C.V's aan. Haerens Flyvemaskinfabrikk in Kjeller kreeg de rechten om de C.V in licentie te bouwen. HF leverde 15 C.V-E' s en 27 C.V-D' s aan de Noorse luchtmacht.
In april 1940, waren, verspreid over Noorwegen, nog zo'n 40 Fokkers C.V actief. De verouderde C.V voldeed niet meer als jager, maar was redelijk succesvol bij het bombarderen van vijandelijke doelen in en om Narvik.
In Italië werd dit toestel in licentie gebouwd als I.M.A.M.(Romeo) Ro.1. Dit vliegtuig is ingezet in Somalië, Libië en Ethiopië. Een militair attaché van de Verenigde Staten in Italië vloog in een onbewapende Ro. 1 voorzien van de roundels van de Verenigde Staten
Net als andere landen schafte Zwitserland in 1927 eerst een drietal machines aan, gevolgd door nog eens drie in 1930. Na proefnemingen en een aantal aanpassingen werden vervolgens 57 toestellen in licentie gebouwd, waarvan het laatste in 1954 uit dienst ging.
Finland heeft de C.V operationeel ingezet tijdens de Winteroorlog en Vervolgoorlog. In totaal heeft het land 19 machines in dienst gehad, hiervan waren vijf afkomstig uit Zweden en Noorwegen. Het land kocht in 1927 een exemplaar, in 1934 gevolgd door een serie van 13 toestellen.
De C.V werd in 1944 voor het laatst operationeel ingezet, gevlogen door Estse bemanningen in Luftwaffe dienst. Zij vlogen toestellen die in Denemarken buitgemaakt waren.
Technische gegevens :
Algemeen |
|
Rol |
Verkenner/lichte bommenwerper/escortejager |
2 |
|
Varianten |
C.VI (met lichtere motor), C.Vb, C.Vc, C.Vd, C.Ve |
Afmetingen |
|
9,53 m |
|
3,30 m |
|
12,50 m |
|
Vleugeloppervlak |
46,10 m² |
Gewicht |
|
Leeggewicht |
1315 kg |
Max. gewicht |
1915 kg |
Krachtbron |
|
388 kW |
|
Prestaties |
|
Kruissnelheid |
205 km/u |
Topsnelheid |
225 km/u |
Actieradius |
1000 km |
Dienstplafond |
5500 m |
Bewapening |
|
1 machinegeweer(kaliber 7,9 mm), naar voren vurend en 1 idem op ring voor waarnemer |
|
16 stuks van 8 kg of 4 stuks van 50 kg |
Specificaties Modelbouwtekening :
Tekeningnummer |
50.10.003 |
Auteur |
J.H. Bosman |
Omschrijving |
Fokker C5D |
Kwaliteit |
|
Moeilijkheidsgraad |
C |
Schaal |
1 : 50 |
Aantal bladen A00 |
0 |
Aantal bladen A0 |
0 |
Aantal bladen A1 |
0 |
Aantal bladen A2 |
0 |
Aantal bladen A3 |
1 |
Aantal bladen A4 |
0 |
Totaal aantal bladen tekening |
1 |
Aantal bladen A4 tekst |
0 |
Gewicht in gram |
35 |
Bijzonderheden |
spanwijdte 25 cm |
Opmerkingen |