NVM 50.10.011 Fokker S-XIV

Artikelnummer: 50.10.011

Fokker S.14

Bron : www.wikipedia.org/wiki/Fokker_S.14

De Fokker S.14 "Machtrainer" heeft tussen 1955 en 1967 dienstgedaan als straaltrainer (jachtvliegeropleiding) bij de KLu. Dit vliegtuig heeft rechte vleugels met een luchtinlaat in de rompneus en is uitgerust met Martin-Baker schietstoelen. Instructeur en leerling zitten naast elkaar, een voor deze categorie trainers ongebruikelijke opstelling. De bredere romp heeft wel een negatieve invloed op de maximumsnelheid. Het type was geliefd bij de vliegers omdat hij prettig vloog (onder andere door de V-stand van de vleugels) en met veel lagere snelheid kan landen dan de meeste straalvliegtuigen uit die tijd, dankzij de rechte vleugel met groot oppervlak.

Ì´Ì_

Geschiedenis.

Productie.

De Fokker S.14 vloog voor het eerst op 19 mei 1951 Het is het eerste door Fokker gebouwde straalvliegtuig en 's werelds eerste als trainer ontworpen toestel uitgerust met een straalmotor; dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Lockheed T-33, een 2-zits variant afgeleid van de P-80 Shooting Star.

De enige bestellingen voor de S.14 kwamen van de Nederlandse luchtmacht die 20 stuks ontving. Deze kregen de nummers L-1 t/m L-20. Het eerste toestel van deze serie werd 3,5 jaar na de eerste vlucht van het prototype afgeleverd.

In 1952 waren aan Fairchild de licentierechten beloofd. Zij hoopten het vliegtuig als trainer te kunnen verkopen aan de US Air Force. Deze had echter geen interesse omdat ze rond 1955 beschikking hadden over de Cessna T-37 Tweet trainer.

In 1958 zijn er enkele modificaties doorgevoerd op het prototype (PH-XIV). Hij kreeg in plaats van de Rolls-Royce Derwent-straalmotor een Rolls-Royce Nene Mk.3-motor. Dit gewijzigde prototype stond bekend onder de naam machtrainer Mk II. De kisten voor de KLu waren allemaal uitgerust met RR Derwent 8-motoren

Ì´Ì_

Dienstperiode bij de Koninklijke Luchtmacht.

De primaire taak van de S.14's was de piloten bekend te maken met het vliegen van straalvliegtuigen. Enkele toestellen werden ook voor promotiedoeleinden gebruikt. De (L-4) maakte in 1955 een tour door de Verenigde Staten. Tijdens deze tour stortte het toestel neer, waarbij de bekende testpiloot Gerben Sonderman het leven verloor.

Ooit nam een S.14 deel aan de race tussen Londen en Parijs, toen een bekend fenomeen.

De S.14 heeft dienstgedaan bij de volgende onderdelen/vliegvelden:

Jachtvliegschool, Vliegbasis Twenthe

Conversievlucht 700 Sqn (met F-86K 'Kaasjager')

Vliegbasis Soesterberg/Vliegbasis Twenthe voor instrumentaal vliegen

Vliegveld Ypenburg

Vliegbasis Woensdrecht

Ì´Ì_

Overlevenden.

Van de 21 in totaal geproduceerde toestellen, zijn er drie overgebleven. Deze bevinden zich allen in Nederland. De laatst vliegende heeft jaren bij het NLR dienstgedaan als vliegend testplatform. EÌÎå©n S.14 , L-11, is opgeslagen bij het Nationaal Militair Museum (NMM) te Soesterberg. Een tweede (L-17) wordt gerestaureerd als statisch exemplaar bij de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (KLuHV) en de derde (PH-XIV / K-1) bevindt zich in de collectie van het Aviodrome op het vliegveld van Lelystad.

Ì´Ì_

Technische gegevens :

Algemeen

Fabrikant

Fokker

Rol

trainer

Bemanning

2

Status

Gebruik

Buiten dienst

Afmetingen

Lengte

13,3Ì´Ì_m

Hoogte

4,7Ì´Ì_m

Spanwijdte

12Ì´Ì_m

Vleugeloppervlak

31,80Ì´Ì_mÌ´_

Gewicht

Leeggewicht

3765Ì´Ì_kg

Max. gewicht

5350Ì´Ì_kg

Krachtbron

Motor(en)

1 * Rolls Royce Derwent VIII

Stuwkracht

1.575Ì´Ì_kN

Prestaties

Topsnelheid

781 km/u

Klimsnelheid

942 M per Min / 2874 Ft per MinÌ´Ì_m/s

Actieradius

965Ì´Ì_km

Bewapening

Bommen

4 * 11.4 kg oefen bommen


Specificaties Modelbouwtekening :

Tekeningnummer

50.10.011

Auteur

J.H. Bosman

Omschrijving

Fokker S-XIV

Kwaliteit

Ì´Ì_

Moeilijkheidsgraad

B

Schaal

1 : 25

Aantal bladen A00

0

Aantal bladen A0

0

Aantal bladen A1

0

Aantal bladen A2

2

Aantal bladen A3

0

Aantal bladen A4

0

Totaal aantal bladen tekening

2

Aantal bladen A4 tekst

0

Gewicht in gram

65

Bijzonderheden

spanwijdte 47 cm

dM 1980/4,5

Kopie artikel: 52.10.011 (5 blz)

Opmerkingen

Ì´Ì_
0 sterren op basis van 0 beoordelingen
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »